Sankariyhdistykset

Palvelupisteen digiapu pitää kaikki kelkassa

Suodenniemellä heräsi huoli ikäihmisten digiosaamisesta, kun pankki lähti. Kirjastoon perustettiin palvelupiste, jossa neuvotaan asukkaita sim-kortin asennuksesta junalipun ostamiseen.

Sähköposti? Omakanta? Mobiilimaksaminen? Asiat on helppo hoitaa nykypäivänä netissä, mutta kaikille digimaailmaan siirtyminen ei ole niin yksinkertaista. Suodenniemellä testataan digiavun antamista ikäihmisille kirjastoon perustetun palvelupisteen kautta.

– Huoli heräsi, kun kuulimme, että viimeinen pankki lähtee. Kyläkokouksessa pohdittiin vaihtoehtoja. Tästä innostuttiin, sillä näin saatiin kirjastollekin lisää käyttöä, sanoo palvelupisteidean isä ja kyläaktiivi Juhani Väisänen.

Suodenniemen-palvelupiste_JussiPälä-ja-PirjoHakala
Jussi Pää neuvoo Pirjo Hakalaa junalipun ostamisessa. Kirjanpitäjänä loput ajasta työskentelevä Pälä asuu itsekin Suodenniemellä ja on kaikille tuttu. Tämä on madaltanut kynnystä käyttää neuvontapalveluita.

Lokakuun 2017 alusta saakka toiminut palvelupiste on auki kahtena päivänä viikossa. Palvelupistettä ylläpidetään kokeilumielessä Leader-hankkeella, josta vastaa aktiivinen paikallinen äänenkannattaja Suodenniemi-Seura. Tavoitteena on, että palvelupisteen käyttäjät harjaantuvat käyttämään sähköisiä palveluita oma-aloitteisesti.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole

1 300 asukkaan Suodenniemellä on huomattu, että palvelulle on tarvetta. Avuntarvitsijoita on käynyt myös lähikunnista, Pirkkalasta saakka.

Palvelupisteellä kaikenmoisia kommervenkkejä yhdessä asiakkaiden kanssa ratkoo Jussi Pälä. Hän kertoo, että neuvonnan tarpeet liittyvät muun muassa sähköpostin, verkkopankin ja Omakanta-palvelun käyttöön sekä tietoturva-asioihin.

– Kaikenlaista neuvontaa annetaan tarpeen mukaan tietotekniikkaan ja älylaitteisiin liittyen. Koneiden järjestelmäpäivitykset ja sim-korttien asennus, niissä muun muassa kaivataan apua. Jollei jotain voida siinä hetkessä ratkaista, niin sitten etsitään ratkaisu, Pälä kertoo.

Suodenniemen_palvelupiste_tarjoaa_digiapua
Suodenniemelläkin on huomattu, että painopiste on siirtymässä tietokoneista tablettien ja älypuhelinten käyttöön.

Suodenniemeläinen Pirjo Hakala, 71, kertoo käyneensä jo kolme kertaa palvelupisteellä kannettavan tietokoneensa kanssa. Viimeksi Pälä opasti häntä junalipun ostamisessa Lapin reissua varten.

– Laskujen maksua netissä olen myös opetellut palvelupisteellä, samoin monet tuttavani. On opetettu, että ei ole tyhmiä kysymyksiä. Työelämässä olen käyttänyt tietokonetta, mutta sen unohtaa niin nopeasti, kun sitä ei ole tarvinnut, sittemmin eläkkeelle jäänyt Hakala kertoo.

Hakalalla itsellään ei vielä ole älypuhelinta, mutta suunnitteilla on sellaisen hankkiminen, kun vanha puhelin on käytetty loppuun.

– Ennen Lapin reissua ostan kyllä tabletin, ja tulen tänne hakemaan opastusta sen käyttöön. Lehdet on helppo lukea siitä reissussakin.

Etäpalvelupisteellä lääkäriin?

Palvelupiste on saanut hyvää palautetta.

– Ihmisillä kestää tottua ajatukseen. Myös neuvojan on oltava joku tuttu ja luotettu henkilö, jotta uskalletaan tulla kysymään neuvoa. Meillä on käynyt tuuri, että olemme saaneet paikallisen yrittäjän, Juhani Väisänen sanoo.

Suodenniemi-seura_palvelupiste
– Palveluiden säilyttäminen ja asukkaiden etujen valvominen on Suodenniemi-Seuran tausta-ajatus, joten tartuimme mielellämme tähän ja haimme hanketta, sanoo Saija Takala Suodenniemi-Seurasta. Kuvassa myös Jussi Pälä, Juhani Väisänen ja Sami Vuorenmaa.

Suodenniemellä toivotaan, että neuvontaa voitaisiin antaa jatkossa myös Suodenniemen Apteekin tiloissa. Suunnitelmissa on muun muassa hankkia tietokonepiste etälääkäriyhteyttä ja Omakanta-palvelun käyttöä varten.

Palvelupisteen ylläpidon lisäksi Leader Joutsenten reitin myöntämällä hankerahoituksella on järjestetty erilaisia kursseja, koulutuksia ja infotilaisuuksia, joilla levitetään tietoa sähköisistä palveluista ja niiden mahdollisuuksista.


SANKARI-INFO
Mitä? Sähköisiin palveluihin ja tietotekniikkaan liittyvää neuvonta-apua antava palvelupiste Suodenniemen kirjastoon ja infotilaisuuksien järjestäminen digipalveluista.
Miksi? Jotta ikäihmiset saisivat apua sähköisten palveluiden käytössä ja harjaantuisivat käyttämään niitä.

Lue, mitä Leader-asiantuntija vastaa ja löydä lisää esimerkkejä!

Palaa otsikoihin